Reclame Code Commissie keert zich ook in beroep tegen de consumenten. Handelaren worden beschermd ten koste van de consumenten. Illegale nederzettingen, schending van mensenrechten en internationaal recht zijn kennelijk niet relevant als het om vrijhandel gaat.
De feitelijke situatie De PEACE Consumenten Vereniging heeft op basis van gegevens van Business Week vastgesteld dat er in de Europese Unie jaarlijks voor 4 miljard euro aan Israëlische nederzettingen producten wordt verkocht aan de Europese consumenten. In Nederland bedraagt die verkoop 400 miljoen per jaar. Dat wil zeggen dat elke Nederlander gemiddeld voor 25 euro per jaar producten koopt van Israelische kolonisten uit door Israel bezet gebied. Voor zover bekend heeft geen enkel van deze producten een correct etiket of productbeschrijving. Correct wil zeggen dat op het product duidelijk staat aangegeven dat het om een product gaat akomstig van een Israelisch bedrijf uit een Israelische nederzetting in door Israel bezet gebied. Ook mag er niet bij staan dat het product afkomstig is uit Israel. Het door Israel bezette gebied maakt volgens het internationaal recht, de Europese Unie en ook Nederland immers geen deel uit van Israel. PEACE vindt dat er sprake is van systematische misleiding van Europese en Nederandse consumenten door vervalste etiketten. Peace meent dat te kunnen zeggen omdat geen enkel product van de totaal voor 4 miljard euro aan Europese consumenten verkochte producten een correct etiket heeft. Destalniettemin stelt de Stichting Reclame Code, ook in beroep, dat PEACE dit onvoldoende aannemelijk heeft kunnen maken. Overigens zonder erbij te vermelden waarom zij dit standpunt inneemt. Het standpunt van De Stichting Reclame Code en het College van Beroep is des te merkwaardiger omdat op 10 december jl. de Engelse regering het nodig vond om nadere richtlijnen te geven voor de etikettering van producten uit de nederzettingen, met name van de Westbank vanwege de huidige onjuiste etikettering. De Engelse regering stelt bovendien dat handelaren, die op producten uit de bezette gebieden "Produce of Israel" zetten, een overtreding begaan. In elk geval moet volgens de Engelse regering voor consumenten duidelijk worden of een product uit een Israelische nederzetting in door Israel bezet gebied komt. (verwezen wordt hierbij naar enkele richtlijnen van de Europese Unie, die in alle EU-landen in de wet zijn opgenomen, zo ook in Nederland) Al in janauri 2009 ontving PEACE een brief van de Engelse minister van buitenlandse zaken, Milliband, waarin hij stelde dat de Engelse regering de zorgen van PEACE over de onjuiste herkomst-ettikettering deelde. Hij kondigde aan een Ronde Tafel hierover te beleggen. De Stichting Reclame Code trekt zich hier niets van aan en stelt zonder enige motivering dat PEACE de onjuiste etikettering onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. Punt uit!! Op grond daarvan wordt PEACE geadviseerd deze bewering niet meer te doen. PEACE zal dat advies overigens vanzelfsprekend in de wind slaan. Vrijhandel is heilig! Mensenrechten, wat hebben die ermee te maken? Dat consumenten worden misleid is kennelijk niet belangrijk. Dat de nederzettingen illegaal zijn evenmin. Mensenrechtenschendingen doen er niet toe. Dat het internationaal recht aan de laars wordt gelapt is ook al niet van belang volgens het Reclame Code College. De nederzettingenproducten zijn niet verboden. Dus zegt de Reclame Code Commissie, ook in beroep: PEACE, zeur niet en laat de handelaren met rust. Dat onze gewraakte uitingen niet tegen de handelaren, maar tegen de staat Israel zijn gericht, maakt ook niet uit. Vrijhandel voor alles. Vrijhandel is heilig en de rest is ondergeschikt. Het is een zeer bedenkelijke situatie dat meer en meer blijkt dat toezichthouders er helemaal niet op gericht zijn om de belangen van consumenten en het recht te dienen. Integendeel net zoals bij de banken en in bijvoorbeeld de zorgsector is ook hier het toezicht van de Stichting Reclame Code gericht op het bewaken van het systeem en van de aanbieders, van de handelaren. Consumentenbelang, wat is dat eigenlijk? De Stichting Reclame Code weet niets anders te zeggen dan dat de gemiddelde consument niet erg vertrouwd is met het nederzettingenprobleem. Dat er een taak voor hen ligt om consumenten te beschermen tegen onwettige etiketteringspraktijken, komt niet bij hen op. Zeker in dit geval waarbij 71% van de Nederlandse consumenten, blijkens een NIPO-enquete, de Israëlische bezetting afwijst. De PEACE Consumenten Vereniging concludeert dan ook dat consumenten in Nederland op veel terreinen vogelvrij zijn. PEACE zal zich sterk moeten gaan maken voor het consumententoezicht. Consumenten moeten kennelijk zelf toezichthouder gaan worden om het consumentenbelang te waarborgen. Demissionair kabinet De PEACE Consumentenvereniging had deze week vragen willen laten stellen in de Tweede Kamer. Door de val van de regering zullen vragen waarschijnlijk niets opleveren. Hierover wordt met een aantal fracties overlegd. PEACE wil alsnog naar de rechter gaan om een aantal etiketteringspraktijken te laten verbieden. Een gerechtelijke uitspraak moet echter gevolgd worden door politieke besluitvorming over herkomstetikettering in het algemeen. Zo\'n besluit zal door de demissionaire regering nu niet genomen worden. Een nieuwe fase van de PEACE-campagne start nu PEACE Campagne in de Europese Unie In elk geval gaat PEACE de campagne uitbreiden naar andere Europese Unie-landen. De Etiketteringswetgeving is in alle EU-landen gelijk vanwege Europese richtlijnen die in alle EU-landen zijn opgenomen in de nationale wet. De uitvoering is echter een nationale aangelegenheid. Om die reden moet PEACE in alle EU-landen de campagne gaan opstarten. In de Europese koepel ECCP is onlangs besloten dat dat nu dan ook moet gaan gebeuren. Uit 12 EU-landen is er de afgelopen week bij PEACE een verzoek binnengekomen om deze campagne te gaan starten. Het is de bedoeling dat er in alle EG-lidstaten klachten worden ingediend bij de consumentenautoriteit en een brief wordt gestuurd aan de regering. PEACE zal dat samen met een of meer nationale organisaties gaan uitvoeren. Vervolgens zullen in alle EU-parlementen dezelfde vragen worden gesteld aan de regering. Zo nodig zal er in elk land naar de rechter worden gegaan. Het is de bedoeling dat in alle EU-landen een nationale campagne op gaat komen zoals PEACE die in Nederland voert. Met name in Groot Brittannië wordt er door PEACE al langer nauw samengewerkt met de samenwerkende organisaties in de PSC (Palestine Solidarity Campaign). De Engelse regering is erg actief op de herkomst-etikettering. Op dit moment gaan we samen starten om in Engeland een verdere doorbraak te forceren. Het is immers de bedoeling dat op etiketten van alle (ingrediënten van) producten die oorspronkelijk uit een nederzetting komen deze herkomst staat vermeld. Dat is ook in Engeland nog niet verplicht. Het merendeel van de nederzettingenproducten wordt in Israel bewerkt en wordt vervolgens als Israëlisch aangemerkt. Volgens de wetten in de EU is vermelding op het etiket van de oorspronkelijke herkomst wel degelijk verplicht. Dat is ons doel. Dat zal betekenen dat bijna geen winkel deze producten nog wil verkopen, al dan niet gedwongen door consumentenacties. Steun PEACE financieel Steun PEACE financieel om deze omvangrijke taak mogelijk te maken. Ook heeft PEACE nog steeds hoge kosten als gevolg van de tegenacties. U kunt uw bijdrage storten op bankrekening 65.36.31.979 van de PEACE Consumenten Vereniging te Amsterdam (ovv Europese campagne etikettering herkomst nederzettingenproducten) PEACE Consumenten Vereniging Javaplein 29 1095 CJ Amsterdam Tel.: 020 - 423 61 78 GSM: 06 21 985 501 E-mail : info@peaceconsumer.org URL: www.peaceconsumer.org |