Carrotmob maakt bedrijven duurzamer |
|
|
|
Geplaatst door Alec Boswijk
|
dinsdag 16 juni 2009 |
Traditionele manieren van actievoeren leveren steeds minder resultaat op. Daarom bedacht Brent Schulkin, een van de oprichters van aktie-organisatie Virgance uit San Francisco, een nieuwe manier van actievoeren: de Carrotmob.
De eerste carrotmob werd georganiseerd in maart 2008. Nu is deze bijzondere manier van actievoeren de wereld aan het veroveren.
Carrotmob gaat uit van het idee dat ondernemers heel veel doen om geld te verdienen en dat consumenten daardoor een enorme macht kunnen hebben. Voorwaarde daarvoor is wel dat ze zich verenigen. Daar zorgt Carrotmob voor.
Tijdens de allereerste actie gingen Carrotmob-leden in San Francisco op bezoek bij verschillende drankenwinkels. Ze vroegen alle ondernemers hoeveel ze bereid waren in duurzaamheid te investeren, als de actievoerders zouden zorgen voor een flinke omzet. Het bedrijf dat het hoogste percentage ‘bood’, kreeg op de actiedag bezoek van een groot aantal Carrotmobbers die boodschappen kwamen doen en draaide een enorme omzet. Met de 22 procent daarvan, verving het bedrijf alle lampen door spaarlampen.
Inmiddels zijn er ook Carrotmob-acties in Canada, Frankrijk, Finland en Duitsland, maar nog niet in Nederland. Als je daar iets aan wilt doen, kijk dan op de websites: Carrotmob.org (hier ook een leuk filmpje erover) Virgance.com |
Laatst geupdate op ( woensdag 29 juli 2009 )
|