NEWSLETTER

Naam:
Emailadres:


.......
Duitse regering steunt productie elektrische auto PDF Afdrukken E-mail
Waardering: / 0
SlechtZeer goed 
Geplaatst door Alec Boswijk   
donderdag 27 november 2008
De Duitse regering wil de productie van elektrische auto’s stimuleren, schrijft dagblad Trouw vandaag. In Berlijn zijn gisteren de eerste e-Mini’s en e-Smarts gepresenteerd. In 2020 moeten er een miljoen elektro-auto’s over de Duitse wegen rijden, en in 2030 vijf miljoen. Dat is het doel van het ’nationale ontwikkelingsplan elektromobiliteit’ dat de regering dinsdag in Berlijn presenteerde.

In Berlijn vindt een tweedaags congres plaats met 600 autofabrikanten, energieproducenten en wetenschappers over de manier om dat doel te bereiken.

Duitse fabrikanten lieten bij de opening van de conferentie zien hoe ver ze al zijn met de elektro-auto van de merken Mini en Smart. Bovendien was er voor het eerst in Duitsland een Amerikaanse Tesla te bewonderen, een elektrische sportwagen die in vier seconden van 0 tot 100 km/u optrekt.

Nu de regering komt met plannen om het bouwen van elektro-auto’s aantrekkelijk te maken, haakt de industrie in. Merkel wil de autoconcerns er tevens toe overhalen even veel schone energie aan te kopen als de door hen geproduceerde elektro-auto’s verbruiken. En met schone energie bedoelt de regering geen kernenergie, liet minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee weten.

Samen met de ministeries van milieu, van economische zaken en van onderwijs en onderzoek stelde Tiefensee gisteren de regeringsplannen voor. Gezamenlijk willen ze ervoor zorgen dat Duitsland een leidende rol in de wereld krijgt op het gebied van elektromobiliteit. "Duitsland moet een topmerk worden,” zei Tiefensee. Zijn eigen ministerie trekt er de komende tien jaar een miljard euro voor uit.

Volgens de energiebedrijven en de auto-industrie is de markt er rijp voor. Twee proefprojecten in Berlijn moeten dat bewijzen. Energieconcern Vattenfall plaatst volgend jaar vijftig laadstations, terwijl BMW vijftig elektrische Mini’s in de stad uitzet. De Mini’s zijn aan zo’n station binnen twee uur opgeladen en houden het dan tweehonderd kilometer vol.

Energieconcern RWE pakt het grootser aan. Zij laat Daimler honderd elektrische Smarts aan haar klanten leasen en bepaalt in overleg met hen waar de laadstations komen te staan. RWE heeft voor het project 500 stations neer gezet. "De aanvragen voor de Smarts stromen binnen,” zegt Michael Benien van het energiebedrijf.

Zie ook magazine EnergieGids.nl nummer 6: "Snelladen elektrische auto's op proef in Berlijn".

Bron: Trouw / de Energiegids

Laatst geupdate op ( zaterdag 06 december 2008 )
 
< Vorige   Volgende >

-->