De Solex heeft de toch al zuinige benzinemotor omgeruild voor een schoner elektrisch exemplaar. De stille werking en het nauwelijks vervuilende gebruik van de 400 W lithiumpolymeer-accu maken de tweewieler een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden. En voor de portomonnaie: zo'n halve cent per kilometer!
Er zijn twee versies van de e-Solex: de snorfiets rijdt maximaal 25 km/h en de bromfietsvariant haalt ten hoogste 35 km/h. De accu van de e-Solex is simpel verwijderbaar en kan, met behulp van een laadtoestel, binnenshuis in 4 tot 8 uur worden opgeladen. Via een aansluiting onder het zadel is de accu op te laden zonder deze uit het voertuig te halen. De accu levert stroom voor ongeveer anderhalf uur rijden, omgerekend een actieradius van 25 tot 40 km. Daarmee evenaart de elektromotor bijna de behaalde afstanden van de vroegere Solex met verbrandingsmotor. De levensduur van de accu bedraagt 500 volledige oplaadbeurten. Mark Op de Beeck van leverancier D’Ieteren Sport: “In tijden van overvolle wegen, drukke steden, hoge brandstofprijzen en een groeiend ecologisch bewustzijn is de nieuwe e-Solex de perfecte oplossing voor verplaatsingen in stedelijk gebied. Esthetisch, ecologisch en economisch zijn daarom de sleutelwoorden van deze nieuwe tweewieler. De naam en het design zorgen zeker in Nederland bij veel mensen voor een sympathiek gevoel van nostalgie.” De vroeger overwegend zwarte e-Solex is nu verkrijgbaar in vier verschillende kleuren: zwart, rood, grijs of bruin. De kleur zit in het zadel, het bagagerek en een enkele insert op het voertuig. Het zadel is in de hoogte verstelbaar. Aan het stuur van de e-Solex zijn een snelheidsindicator, kilometerteller, een indicator voor de resterende batterijtijd en een digitaal klokje aangebracht. Dankzij bluetooth krijgt de bestuurder automatisch een waarschuwing wanneer zijn mobile telefoon rinkelt. De eSolex is vanaf 1 december bij Halfords te koop. Bron: de Energiegids |