NEWSLETTER

Naam:
Emailadres:


.......
Elektrische auto uit de kluis van auto-industrie PDF Afdrukken E-mail
Waardering: / 2
SlechtZeer goed 
Geplaatst door Alec Boswijk   
zondag 22 februari 2009

 

 

 

 

 

De concurentiestrijd tussen elektrische- en plug-in hybride auto’s lijkt in alle hevigheid los te barsten. Blijkbaar hebben de Chinezen met hun presentaties op de Detroit Autoshow alle andere autofabrikanten “wakkergeschud”.

De Opel Ampera komt er ook aan!
Na diverse aankondigingen van verschillende autofabrikanten, komt nu plotseling Opel  snel met een elektrische auto voor de dag. Hun  “Ampera” zal voorgesteld worden op de autoshow van Genève in maart 2009.

Het lijkt erop dat diverse autofabrikanten ontwerpen van nieuwe c0-2 vrije auto’s  in hun kluizen hadden opgeslagen, want hoe  anders is het te verklaren dat er  zo snel is geanticipeerd op het dreigend Chinese overwicht in deze tak van de industrie?
 
Ook Duitse overheid ziet “ het elektrisch gevaar uit Azië” aankomen
De Duitse regering heeft zeer recent 500 miljoen Euro beschikbaar gesteld  ter stimulering van de Elektomobiliteit. Het voornaamste doel hierbij is het tempo van technische en betaalbare concepten hiervoor flink te verhogen. Dit laatste vooral om in de inmiddels onstane race van elektro- en hybride plug-in auto’s alsmede de ontwikkeling van nieuwe batterijen,  straks mee vooraan te lopen.

Nederland steekt 10 miljoen euro  in “proeftuin van  elektrische auto’s
Nederland wil niet achterblijven, maar behalve dat deze toch “schamele 10 miljoen euro” natuurlijk schril afsteken  bij de 500 miljoen euro die Duitsland hiervoor heeft uitgetrokken, rijst ook de vraag: waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Er zijn globaal gesproken  twee belangrijke ontwikkelingen gaande in de verdere ontwikkeling van de elektrische auto.   Eén de puur elektrische auto en twee: de elektrische auto in combinatie met een andere brandstof.

Voor deze laatste categorie dienen zich meerdere mogelijkheden aan, b.v. in combinatie met hybride, ethanol, (bio)diesel, benzine enmogelijk brandstofcel. Vooral de verdere ontwikkelingen van batterijen met de grootste actieradius zullen het verschil maken, want de consument zal, zolang er te kiezen valt, nog vaak voor het “gemak” kiezen en dus nog vaak voor confensionele brandstoffen.

Infrastructuur
Voor de (deels) elektrische auto’s wordt reeds in diverse landen aan de infrastructuur gewerkt
in het kader van het project “Better Place”,  waaraan inmiddels al meerdere landen aan deelnemen.  Ook deze expertise is er dus al. Omdat  volgens diverse berekeningen de dagelijkse afstand in het woon-werkverkeer op ca. 50 km ligt, is het puur elektrische rijden al voldoende hiervoor.

En dan de “accurace”!
Omdat bij  reeds genoemde gebruikersgemak, deze actieradius een grote rol speelt,  is er inmiddels ook  sprake van een  heuse “accurace”. Een race die  voornamelijk gaat tussen de oorspronkelijk Amerikaanse lithium battery en een afgeleide hiervan, de  Chinese Ferrous battery. Als de brandstofcel verder ontwikkeld wordt en de kosten ervan lager worden, kan deze in de toekomst ook een belangrijke rol gaan spelen. 

Bron: Gerard Ringenaldus / DuurzaamNieuws

Laatst geupdate op ( zondag 22 februari 2009 )
 
< Vorige   Volgende >

-->