Uitstoot fijnstof kolencentrales gigantisch |
|
|
|
Geplaatst door Alec Boswijk
|
donderdag 27 maart 2008 |
Recent ging Citroën door de bocht voor NL (dus $hell), dat niet centraal autobrandstoffen schoner wil maken, maar decentraal miljoenen roetfilters verplicht stelt op dieselauto's die Amsterdam in willen.
Mijn auto is dus sinds kort bezemwagen van Pernis en heeft een (in Engeland en Duitsland gemeten) fijnstof-emissie van < 2 mg PM10/km (uiteraard alleen gemeten met de laagzwalige brandstof in die landen). In Nederland 'meten we dat niet': dat is werk voor specialisten van -bijvoorbeeld- de onafhankelijke Duitse TŰV, die dat 10-tallen miljoenen malen/jaar doen, maar dat is te duur voor Nederland en te moeilijk voor Beun de Haas en andere BOVAG-leden die hun eigen werk controleren met simpele APK'tjes... Maar er is meer: Ingevolge Europese wetgeving zijn alle bedrijven in de EU-25 verplicht hun emissies te melden aan EPER (European Pollution Emission Register). Dit wordt in Nederland op grote schaal niet gedaan. Zo ook niet voor de fijnstofemissie van 5 van de 7 kolencentrales, zoals alom bekend (hoort te zijn) de grootste fijnstofbronnen ter wereld. Interpolatie van de 2 centrales in Nederland die dat wél opgeven, E.On Maasvlakte en kolencentrale Borssele, leert dat -geschat- die Hemwegcentrale > 100 ton PM10/j uitbraakt over Amsterdam: Dat is zoveel als 50 miljard km/j met mijn dieselauto in Amsterdam (of 25.000 km/j met álle dieselauto's uit heel Nederland) Kort en goed: ik vind het fijnstof-beleid van Gemeente Amsterdam: Penny-wise and Pound-foolish Bron: Paul Cohn |
Laatst geupdate op ( woensdag 11 februari 2009 )
|